En opeens had ik er zo’n genoeg van, ik greep het hele pak papier dat net uit de printer kwam en met een ruk gooide ik het hele pak mijn kantoor uit, de gang in. De pagina’s vlogen door de lucht, en verspreiden zich over de hele gang. Collega’s liepen de gang op en keken verbaasd naar mij. Ik was zo kwaad, ik had ook de printer zelf de gang in kunnen smijten. Hoeveel uren, woorden, verbeteringen had ik al niet doorgevoerd? Hoeveel avonden had ik hier al in zitten? Hoe vaak moest ik nog pagina’s opnieuw verbeteren? Ik was er echt klaar mee!
Ik was op dat moment consultant bij een adviesbureau. Ik werkte ruim 40 uur in de week. Ik moest 75% van mijn tijd aan opdrachten voor klanten kunnen factureren, dat was mijn target. En daarnaast, in het belang van de zaak, werkte ik aan product ontwikkeling. Zo kwam het dat ik op een dag “Ja” zei tegen dit waanzinnige project, (of beter gezegd, geen NEE zei…). Dit boek was bedoeld als een handleiding voor organisaties voor het invoeren van een systeem van flexibele arbeidsvoorwaarden.
Ik had, naïef en onervaren als ik was, totaal niet ingeschat wat dit boek voor mij zou betekenen. Sterker nog, ik had daar geen moment over nagedacht! Toen mijn baas aan mij en mijn collega vertelde dat hij dit boek wilde uitbrengen en dat wij het zouden redigeren en deels ook schrijven, heb ik zelfs geen moment nagedacht, ik zei gewoon :“Ja”.
Hoe zorg je er dan voor, dat je grotendeels werk doet wat jij leuk vindt?
Nu denk je misschien bij jezelf, “huh” maar werk is toch doorgaans niet leuk? En nu kan ik er zeker ineens voor zorgen dat het wel leuk wordt? Deh….
Maar zo gek is deze gedachte helemaal niet. Denk maar eens aan je werkgever, waar heeft deze meer aan: een gemotiveerde en blije medewerker of een uitgebluste chagrijn die exact om 16:30 het pand verlaat….?
Juist, ja. Elke werkgever kiest voor de gemotiveerde en blije werknemer. Dus, het gaat erom dat jij zelfduidelijk aangeeft welk werk jij leuk vindt en dat jij zelf NEE zegt tegen werk wat niet leuk is voor jou. Lees hier mijn 5 tips over hoe je dit kan aanpakken:
Tip 1: Zie het als een onderhandeling…. Wat willen zij en wat wil ik en hoe komen wij dan tot elkaar?
Dit lijkt heel simpel, ik hoor het je denken. En tegelijkertijd werkt dit inderdaad heel eenvoudig. Stel je baas vraagt jou bijv. om projectleider te worden voor de invoering van een nieuw kwaliteits systeem…… Hij/zij komt met een overtuigend verhaal dat jij dit moet doen. Op dat moment ga jij vertragen, je zegt bijv. goh je overvalt me hiermee (hiermee koop je eigenlijk extra tijd voor jezelf om na te denken). Dan noem je eens op wat je nu allemaal doet aan werkzaamheden en je stelt hardop de vraag óf en hoe dit bij jouw werk gaat passen. Je baas zal je waarschijnlijk gaan proberen te overtuigen dat dit geen probleem zal zijn. (Hij/zij wil nog steeds dat jij het gaat doen.) Vervolgens geef je aan dat je al veel op je bord hebt liggen en vraag je gewoon aan je baas, welke taak er dan af kan, zodat je deze kan doen? Je baas, inmiddels blij, dat je het toch wilt doen, gaat meedenken over de taak die er dan (tijdelijk) af kan.
Tip 2: Zeg: “NEE” tegen het werk waarvan je meteen al denkt “UGH” (zoals in mijn voorbeeld van het boek redigeren)
Je krijgt een taak waarvan jij meteen al denkt: “oh bah, dit is niet mijn ding”. In plaats van dit je maar te laten overkomen, maak je een goede afweging voor jezelf. Wil ik dit echt niet? Hoeveel frustratie gaat mij dit geven? Of valt het eigenlijk wel mee? Afhankelijk van je afweging, kun je ervoor kiezen om NEE te zeggen. NEE zeggen is altijd een optie (ook al realiseren we ons dat niet, omdat we ergens het gevoel hebben dat het de bedoeling is om te doen wat er gevraagd wordt). Nee zeggen kan altijd. Hier lees je mijn tip over hoe je dit aanpakt.
Neem even de tijd en zonder je even af. En vertel jezelf, dat het echt zo is dat jij mag kiezen. Ga vervolgens bij jezelf na waarom je deze taak zo erg vindt. Schrijf dit op terwijl je je baas in gedachten houdt. Zij/hij moet uit deze argumenten kunnen begrijpen hoe erg het werkelijk voor je is. Maak dan een afweging, tot hoever wil je gaan?
Als je dit toch moet doen, wil je dan liever met ontslag? Of wil je er dan een bonus voor vragen? Of wil je dan extra vrije dagen? Of wil je dat je baas een nog veel ergere taak van je bord af haalt? Oftewel, als het toch zou moeten, wat kan er dan tegenover staan dat het voor jou wel te doen is? Dit is je onderhandelingsmarge, je weet nu tot hoever je wilt gaan, en wat je er, als het moet, voor terug wilt.
En dan, zoek je je baas op voor een goed gesprek. Een gesprek waarin je jezelf heel serieus neemt. In dit hele gesprek blijf je steeds focussen op jouw belang, jouw belang om deze taak niet uit te voeren, omdat jij het zo verschrikkelijk vindt en dit is precies wat je je baas gaat uitleggen.
Tip 3: Communiceer zeer regelmatig zelf naar je baas en je collega’s welk werk jij zelf graag doet…
En wat vind jij dan zelf leuk werk? Neem regelmatig de tijd om even de balans op te maken. Wat is je takenpakket, welke taken vind je leuk, hoe komt dat, waar bestaan deze taken uit, met wie doe je deze taken? Welke taken zijn er nog meer die hierop lijken die je ook zou kunnen doen, en waar je een saaie taak voor zou kunnen proberen in te ruilen…..
Als je je ervan bewust bent wat je leuk werk vindt, kun je ook makkelijker de kans op leuk werk grijpen als deze langs komt. Stel er wordt bijvoorbeeld in een vergadering een project besproken wat jou heel leuk lijkt dan kan je (met deze zelfkennis) meteen spontaan aangeven dat je dit graag zou willen oppakken. Daarnaast werkt het goed als je regelmatig aan je collega’s en je baas vertelt wat jij leuk werk vindt. Hoe meer mensen dit weten, hoe groter de kans dat jij het krijgt!
Tip 4: Realiseer je dat jij stuurt. De auto van jou als medewerker heeft een stuur en een versnellingsbak en jawel, jij bent hier de bestuurder.
Je bent geneigd als werknemer om gewoon te doen wat er gevraagd wordt. Het lijkt ook soms echt één richting verkeer. Tegelijkertijd is er veel meer ruimte dan je denkt voor eigen invulling. Jij bepaalt het tempo en jij bepaalt of je harder gaat lopen om iets vandaag af te krijgen. Maak dus bewuste keuzes, vraag jezelf: “Wil ik dit vandaag nog afmaken? Moet het vandaag af? Is er ruimte om te schuiven?” Ga op zoek naar jouw regelruimte. Kun je bijvoorbeeld bepaalde taken even niet doen zodat je tijd krijgt voor deze taak? Kun je een halve dag ongestoord thuis gaan werken om het eerder af te hebben? Kun je met je collega’s overleggen om het werk anders op te delen zodat jouw deel net iets uitvoerbaarder wordt?
Tip 5: Geef als het moet je werk terug; vertel eerlijk dat het echt niet meer gaat; je wordt er ongelukkig van…
Dit lijkt geen prettige optie. Echter als je het aan een werkgever vraagt, willen ze allemaal liever dat je eerlijk bent over je werk waar je vreselijk ongelukkig van wordt, dan dat je ontslag neemt, of erger nog ziek thuis komt te zitten. Ik dacht vaak in deze situaties, ze zien het wel aan mij, ze zien vast wel dat ik het vreselijk vind en dan op een dag, komen ze met een aanbod voor ander werk. Helaas kwam ik erachter dat het echt zo niet werkt. Collega’s en bazen zien wat ze willen zien, namelijk jij bent er mee bezig en het gaat afkomen. Collega’s en bazen zijn geen helderzienden, laat ze dan ook niet raden. Vind je het echt verschrikkelijk? Word je er dood ongelukkig van? Vertel het ze! Geef aan dat je het niet kan afmaken, dat je met je collega’s en baas naar een oplossing wilt zoeken maar dat zo verder gaan echt niet meer lukt. Je zult verbaasd zijn over de mogelijkheden die er dan blijken te zijn.